.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وحدت و همگرایی، نیاز امروز خواص استان
" امیرآباد در یک قدمی منطقه آزاد اقتصادی"
شمال نیوز : بندر امیرآباد بزرگترین بندر نسل سوم در شمال کشور و سومین بندر کشور به لحاظ وسعت است که به تنهایی سهم 98 درصدی صادرات از بنادر مازندران و 88 درصدی واردات بنادر شمال کشور دارد.....

شمال نیوز : امروز مسوولین و نمایندگان استان مازندران در گذرگاه تاریخی انتخاب و معرفی منطقه آزاد اقتصادی استان هستند. انتخابی که تغییر آینده استان را رقم خواهد زد و چه بهتر که این تغییر، گامی رو به جلو و در مسیر پیشرفت اقتصادی استان باشد.
مسوولین و نمایندگان استان براساس سوگندی که در پیشگاه قرآن و ملت بزرگ ایران یاد کردند که جز خدمت به مردم و در نظر گرفتن مصالح ملی و منطقه ای به چیزی فکر نکنند، اکنون زمان وفای به عهد و سربلند بیرون آمدن از یک آزمون سرنوشت ساز و تاریخی است که آیندگان درباره آن به قضاوت خواهند پرداخت.
اکنون زمان آن رسیده است با وحدت، همدلی و همگرایی و فارغ از هرگونه بخشی نگری و نگرش جزیره ای و منطقه ای، براساس آنچه عقل حکم می کند و بر پایه مستندات و مطالعات میدانی و کارشناسی همانند آنچه در سایر استان ها نظیر اصفهان رخ می دهد و با پیروی از این روش به قطب صنعتی، گردشگری و فرهنگی تبدیل شده اند، اقدام کنیم و برای یک بار هم که شده در مسیر تعالی و پیشرفت استان، مشق وحدت و هم افزایی کنیم.
بر هیچ کارشناس و مسوولی ظرفیت ها و زیرساخت های بندر امیرآباد در مقایسه با سایر بنادر استان پوشیده نیست، مگر آنکه بخواهیم چشم بر حقایق پوشانده و بر طبل تفرقه و عوام فریبی بکوبیم و شوی تبلیغاتی راه اندازیم که جز پشیمانی اکنون و حسرت آینده عاید دیگری نخواهد داشت.
در ادامه برای تنویر افکار عمومی و کمک به تصمیم گیری خواص برای انتخابی بهتر و آینده ساز به مقایسه بندر امیرآباد با دو بندر دیگر استان یعنی نوشهر و فریدونکنار می پردازیم هرچند با کار کارشناسی و مطالعات تفصیلی، مجموعه استانداری مازندران بر معرفی بندر امیرآباد به عنوان منطقه آزاد اقتصادی به جمع بندی نهایی رسیده و این پیشنهاد به صورت مکتوب ارائه شده است.
*وسعت زمین
بندر امیرآباد در حال حاضر 1200 هکتار زمین در اختیار دارد و 800 هکتار نیز در دست خریداری است و مجموعاً با 2000 هکتار زمین با 60 هکتار زمین بندر فریدونکنار و 44 هکتار زمین بندر نوشهر قابل قیاس نیست.
*تعداد اسکله
بندر امیرآباد 15 اسکله دارد در حالیکه فریدونکنار تنها 3 اسکله و نوشهر 11 اسکله دارد.
*ظرفیت تخلیه و بارگیری
در سال 94 بندر امیرآباد 3 میلیون و 486 هزار تن تخلیه و بارگیری داشته که این رقم به هیچ عنوان قابل مقایسه با 297 هزار تن بندر فریدونکنار و 744 هزار تن بندر نوشهر نیست.
*میزان سرمایه گذاری در زیر ساخت
بالغ بر 4000 میلیارد ریال در بندر امیرآباد سرمایه گذاری شده است و این رقم در فریدونکنار حدود 250 میلیارد ریال و سرمایه گذاری جدیدی در نوشهر انجام نشده است.
*تعداد کشتی های پهلو گرفته
در سال 93، 817 فروند کشتی در امیرآباد پهلو گرفته که این رقم در فریدونکنار 88 فروند و در نوشهر 275 فروند بوده است.
*سایر ظرفیت ها و مزیت های منحصر بفرد بندر امیرآباد
•  دو بندر دیگر استان (نوشهر و فریدونکنار) در محدوده شهری قرار دارند و جای هیچگونه گسترش وجود ندارد، در حالیکه بندر امیرآباد با فاصله 30 کیلومتری از محدوده شهری، هیچ محدودیتی در گسترش امکانات و زیرساخت ها ندارد ضمن آنکه هیچگونه آلودگی زیست محیطی، مزاحمت مردمی و ایجاد ترافیک را هم در پی نخواهد داشت.
•  امیرآباد با در اختیار داشتن 15 اسکله بی نظیر و عمق 8 متری ساحل که ظرفیت بارگیری 7.5 میلیون تن در سال را دارد این بندر را از دیگر بنادر استان متمایز و برجسته کرده است.
•  با توجه به اینکه 1000 هکتار به شهرک صنعتی بهشهر اضافه خواهد شد و آن را بزرگترین شهرک صنعتی مازندران مبدل خواهد کرد و به تنهایی 50 درصد از مساحت شهرک های صنعتی استان خواهد بود، خود گواهی بر ارجحیت بندر امیرآباد بر سایر بنادر استان است.
•  نزدیکی بندر امیرآباد به فرودگاه های بین المللی دشت ناز و گرگان، اتصال به راه آهن سراسری، نزدیکی به مرکز استان و دسترسی به چهار محور ترانزیت حمل و نقل ریلی و جاده ای و هوایی و دریایی، دسترسی به کریدور شمال جنوب از طریق سمنان از مهمترین مزایای ویژه بندر امیرآباد نسبت به بندر فریدونکنار و نوشهر است. همچنین ارتباط بندر امیرآباد از طریق محورهای نکا، بهشهر و رستمکلا به جاده سراسری تهران، مشهد، ترکمنستان از دیگر مزایای منحصر بفرد این بندر است.
•  تولید بالای مرکبات و مرغ در منطقه و لزوم صادرات آن از کوتاهترین مسیر ممکن به بازار 300 میلیون نفری کشورهای حوزه CIS و روسیه، بر قابلیت های بندر امیرآباد می افزاید.
•  همجواری با بندر نفتی نکا، کشتی سازی ایران صدرا، پایانه نفتی شمال کشور و نیروگاه تولید برق شهید سلیمی نکا، از خصوصیات بارز و برجسته بندر امیرآباد است.
شاید جالب باشد بدانید:
بندر امیرآباد بزرگترین بندر نسل سوم در شمال کشور و سومین بندر کشور به لحاظ وسعت است که به تنهایی سهم 98 درصدی صادرات از بنادر مازندران و 88 درصدی واردات بنادر شمال کشور دارد.
بندر امیرآباد با دارا بودن تمامی شرایط و امکانات لازم، امکان اضافه شدن به مناطق آزاد تجاری کشور را دارد و با وجود این امکانات و زیرساخت ها، تبدیل به بندری صادرات محور خواهد شد در حالیکه مناطقی که فاقد زیرساخت های لازم بودند و تبدیل به منطقه آزاد تجاری شدند برای کسب درآمد به مناطق واردات محور مبدل شدند که بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
پیشنهاد انتخاب هر سه بندر مازندران به عنوان مناطق آزاد تجاری قطعاً پیشنهادی بدون پشتوانه کارشناسی است و تنها جنبه تبلیغاتی دارد، ضمن آنکه سنگ بزرگ علامت نزدن است و این اقدام عملاً غیرممکن است.
نمایندگان استان به جای بلند پروازی و رویا پروری و به دور از تعصبات منطقه ای و شهری و نگرش جزیره ای به فکر مازندران واحد باشند و در خلوت خود به این موضوع فکر کنند که آیا امیرآباد از هر لحاظ شایستگی تبدیل به منطقه آزاد تجاری را دارد یا خیر؟ و آیا این انتخاب به نفع استان نخواهد بود؟!!!!
لازم است در این برهه حساس و گذرگاه تاریخی از اختلالات بپرهیزیم و بر وحدت و همگرایی بیفزاییم و به نظر کارشناسی کارشناسان در انتخاب و معرفی بندر امیرآباد به عنوان منطقه آزاد تجاری احترام گذاشته و ملاک عمل را پیشرفت و تعالی استان قرار دهیم نه تعصبات قومی محلی و منطقه ای.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ساروی 3 شهريور 1395
من فقط یه چیز میدونم....اونم اینکه تنها چیزی که در این کشور اهمیت نداره ، نظر و کار کارشناسی است.. والسلام
امینی 3 شهريور 1395
واقعا هم همینطوره .غرب مازندران از بابلسر توی معضل ترافبک مونده اند .دوم اینکه بندر امیر آباد همه شرایط یک منطقه ای آزاد را بدون اینکه هزینه اضافی برای دولت با تجار داشته باشد را دارد.حالا چرا نمایندگان مثل سنوات گذشته هر چی میشه میگن مال ماست .مگر رای گیری مجدد با این شعارهاست .
محمد 3 شهريور 1395
از ابتدای خلقت
همیشه یه عده ای میکاشتن
یه عده ای همیشه میخوردن
اینهمه سال خوردین نوش جونتون
اینهم روش، نوش جون شرق استانی ها
با نماینده های با غیرتشون
ما هم کماکان برای یه آزمایش و ام آر آی باید بیایم شرق استان!!
شمال جان
میتونی منتشر نکنی
پاسخ ها به این نظر
احمد 5 شهريور 1395
محمد جان بازهم شرق و غرب بازی راه نندازید، من خودم از مرکز مازندران قائمشهر هستم و چه بهشهر بشه یا نوشهر برای ما قائمشهریا فرقی نداره ولی شرق مازندران از میاندرود تا گلوگاه واقعا نسبت به غرب بهش کمتر رسیدگی میکنن اونم بخاطر مردم مظلومی که داره هست، همچین میگی نوش جونتون آنگار رایگان دارن به ما شام و نهار میدن، بخدا رسیدگی که الان به چالوس و تنکابن داره میشه یک کدوم تو قائمشهر نمیشه، واقعا باید به شرق بیشتر رسیدگی کنن که وضعیت خیلی داغونی داره بلاخره اونها هم مازندرانیبن
اصغر 3 شهريور 1395
همه اینها را بندر امیرآباد دارد ولی یک چیز را ندارد...
حامی!!!
متاسفانه نماینده های استان هر کدوم سنگ خودشون رو به سینه می زنند و در بهترین شرایط 3 نماینده از 12 نماینده مازندرا از امیرآباد حمایت می کنند
این اولین بار است در شرق مازندران دولت می خواد یه کاری بکنه ولی همین رو هم نمی تونند ببینند و متاسفانه هیچوقت استانداری از شرق مازندران نداشتیم که بخواد قدمی برای مردم این منطقه بردارد
محمد 3 شهريور 1395
با سلام و تشکر از ارائه آماری درست از وضعیت بنادر شمال کشور
در مصوب کردن بندر امیرآباد یا سایر بنادر شمال به منطقه آزاد تجاری هنر خاصی نهفته نیست. متاسفانه مسئولین و برخی منفعت طلبان، تنها به دنبال این هستند که یک منطقه را منطقه آزاد تجاری اعلام کنند تا از منافع اقتصادی و مزایای آن استفاده نمایند. فارغ از ظرفیت های بی بدیل بندر امیرآباد که به حق قابل قیاس با سایر بنادر شمال کشور نیست، آماده کردن برنامه‌ای مدون و واقع‌گرایانه با توجه به ظرفیت‌های موجود شمال کشور و ارائه پیوست فرهنگی و سایر ملاحظاتی که باید در اجرای این طرح بزرگ مدنظر قرار داد، از اهیت ویژه‌ای برخوردار است.
گرچه از هم اکنون مطمئن هستم اگر هم فشاری برای این امور بر مسئولین استانی وارد شود، جز ارائه آماری باصطلاح فرمالیته برای توجیه نزد مسئولین بالادستی استان و کشور، ثمره ای نخواهد داشت.
عیاسعلی حسینی 3 شهريور 1395
متشکر از استدلالهای خوب کارشناسیتون ودعوت به اتحاد و همدلی. بندر امیر آباد الحق و والانصاف شایستگی این که از سالها پیش منطقه آزاد میشد رو داشت. لازمه به استحضار برسه که بند امیر آباد سومین بندر پر درآمده کشوره و گمرگ بندر امیر آباد هم تا اونجائی که اطلاع دارم جزو پنج گمرگ برتر کل کشوره.
بهار نارنج 3 شهريور 1395
از نظر موقعیت استراتژیک و نیز همه جوانب مطمئن باشید بابلسر و فریدون کنار در اولویت اول قرار داردوبندر امیر آباد باتوجه به دارا بودن تمام شرایط مناسب به دلیل فاصله ی زیاد از سایر شهرهای استان در اولویت دوم قرار دارد.به امید موفق شدن نمایندگان در گرفتن مجوز منطقه آزاد در مازندران
سید 3 شهريور 1395
باید به شمال نیوز آفرین که به راستی همه چیرو به مردم فهیم مازندران توضیح داد باید مردمان شهرستانهای بابلسر ونوشهر وچالوس بدانند که نمایندگان آنان برای تبلیغات خود پشت تریبون ها حرفها می زنند به راستی آنچه واقعیت دارد همین است وبس ، بس چه بسا ما مازندرانی ها به جای سنگ اندازی به فکر رونق استان خود باشیم
امین 3 شهريور 1395
هه.داداش اشتباه گرفتی
مازندران 3 شهريور 1395
شما هم كه تعصب الكي داريد يا داريد تبليغات مي كني بعد ظاهر وحدت گرايي ميده چي فكر كردي در موورد ملت اين كه امير آباد جاي گسترش و ظرفيت داره خوب كه چي بعد بره از گرگان انتقال بده به تهران استان گلستان وضعش خوب بشه جالبه ؛از نظر توريستي بودن كدوم بهتره دسترسي به پايتخت كدوم بهتره اصلا مگر قرار نيست مازندراني ها نفع ببرند كدوم شهر اگر منطقه آزاد بشه مازندراني ها بيشتر نفع مي برند منفعت مازندراني ها را در نظر داشته باشيد . نه منفعت قبيله
DR.Zare 2 شهريور 1395
خيلى هم عالى اما آقاى روحانى اگر خواهان راى مجدد مردم مازندران هستى بايد نوشهر هم منطقه آزاد اقتصادى اعلام بشه و بيشتر از اينها امكانات به مازندران بدى نه اينكه بخواهى آب از خزر ببرى به سمنان،تو برنامه هات تجديد نظر كن
نا شناس 2 شهريور 1395
واقعا استانداری هم در مورد امیراباد به جمع بندی نهایی رسیده؟! اگه استانداری ما امیرابادو معرفی کرده باشه من به شخصه به استاندار و مجموعه استانداری ایمان میارم و نسبت به بی کفایت خوندن ایشون اظهار ندامت میکنم.
یعنی تو استان ما هم داره کار کارشناسی صورت میگیره!!!!!؟؟؟؟
منطقه امیر اباد کاملا واجد شرایط هست از همه نظر و ایاشاله تعصبات قبیله ای و منطقه ای در این کار مداخله نداشته باشه
نظر 2 شهريور 1395
خيلي شيك زيبا و عالي
سوادکوهی 2 شهريور 1395
لطفا خواهشن با کارشناسی واز افراد باسواد بافکر در اتاق فکر استفاده شود و از بوجود امدن تورم ملکی و غیره که خانمان سوز است که همه ما شاهد انیم نشویم
محسن صفاکیش 25 اسفند 1395
با سلام قرار بود که بندر امیر آباد که راه اندازی شد قسمتی از بودجه انرا صرف جاده فیروز کوه نمایند تا مسافت نزدیک تر شود و خط ریلی هم تغییر کند و همچین روستاهای نزدیک بندر هم آباد شود موجودیت بندر امیر آباد در شمال شرق کشور بسیار حساس می باشد باید توجه بیشتر شود لذا چند نکته به عرض می رساند
1- وجود منطقه آزاد را در این منطقه به تمامی مردم کشور تبریک می گویم
2- ایجاد ایستگاه ریلی در نزدیک ترین از بندر
3- توجه زیر بنایی به روستاهای اطراف بندر مانند زاغمرز وغیره
4- ایجاد یک نقشه جامع روستایی در اطراف بندر که کسی به میل خود هر ساخت سازی رانکند
5- وجود بازارچه های مناسب جهت روزی هلال مردم کشور
6- بندر باید سیستمی باشد و همین طور روستاهای اطراف هم باید سیستمی باشد .
7- توجه به کشاورزی و دامداری مدرن روستای اطراف بشود
8- روستای اطراف بندر همانطور که باید به کار کشاورزی ودامپروری توجه شود از نهظر نقشه جامع روستایی باید خیابان کشی وفضا های سبز و مسجد وسینما و پارک و امور بهداشتی و فرهنگی مدرن با نقشه های معماری سنتی کشور و.........ایجاد شود
9 - آخرین حرف بنده است که بایک کمر پر همت باید شروع بکار شود
10 - اتاق فکر تشکیل شود و حرکت شروع شود . والسلام

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.107 seconds.